söndag

2013-08-05 22:05:29 i isabell,

jag vaknar med det där välbekanta födelsedagspirret i magen. klockan står på nio, men jag vaknar redan kvart i åtta. kan inte sova längre. alldeles för förväntansfull. jag och ylva ska på tivoli, på tusenfryd! jag älskar karuseller. är barnsligt förtjust i allt som snurrar, skjuter mig upp och släpper mig ner, att spännas fast i en vagn och slungas iväg med en förskräcklig fart. att tro att jag ska dö, och samtidigt känna mig säker. adrenalinet.
 
vi möts på jernbanetorget och time:ar bussen perfekt. på tjugo minuter är vi där. solen skiner och jag bränner mig på axlarna. vi köar och åker och köar och åker. det finns ett vattenland med rutchkanor, vi är dom enda över tio bast och sminket rinner nerför kinderna. äter pizza och dricker öl till lunch, precis som sig bör på nöjesfält. skrattar. pratar. åker fler karuseller. jag får hysteriska fnitterattacker i berg- och dalbanorna. ylva skrattar mest åt mig. så åker vi en grej som snurrar runt och åker fram och tillbaka, högt, högt upp. kraften gör att jag liksom trycks ner och sitter halvt dubbelvikt i sätet, jag garvar så mycket att jag måste kippa efter luft, blåsten gör att läpparna fastnar i ett galet grin samtidigt som dreglet skvätter på ylva. försöker torka bort det men kan knappt få upp handen. frustar. skrattar. när vi väl kommer av är jag alldeles svag i kroppen, men adrenalinstinn och jag skrattar fortfarande. vi spelar på chokladhjul och ylva försöker sig på gripklon, men vi vinner ingenting. jag blir lite sur och kommer på varför jag aldrig spelar på såna här ställen. innan vi tar bussen hem köper vi glass. min första glass den här sommaren. det är skitkul att vara på tivoli, det är helt underbart med sommar och det är så fint att få kvalitetstid med ylva en hel dag, alldeles för mig själv!
 
när vi går av bussen i stan igen har det börjat regna. åskan mullrar och stora, tunga droppar gör oss dyngsura med en gång. jag springer till bussen och skorna kippar. när jag närmar mig hemma regnar det fortfarande, men inte lika häftigt som förut. och jag är redan så blöt, och kommer ihåg att jag älskar ju regn, så jag går av bussen en hållplats för tidigt. går sakta medan regnet rinner in i ögonen och mina egentligen vita converse blir mer och mer grå.
 
och när jag kommer hem, kall och jävlig, tappar jag upp ett varmt bad med mycket bubblor och så ligger jag där med mina skrynkliga tår och russin-fingrar tills vattnet nästan är kallt. så trött, och min balans är fortfarande lite rubbad efter dagens attraktioner. det känns som att soffan gungar när jag ligger ner. jag känner mig liten igen. som om jag var nio år och utan andra bekymmer än att mina manchesterjeans är för stela och att det är ett helt år tills jag får åka karuseller igen.
 
 

kommentarer

postat av: Mamman

2013-08-05 22:21:56

Lilla lopp,en fröjd att läsa hur du skriver!Du gillar verkligen tivolin!Toka!Och så himla sin du är i Pippitröja.Ses snart!Puss o kram!

kommentera här
publiceras ej