bra och tack

2013-07-10 19:30:43 i isabell, workout,

länge sen sist! orsak? 1. jag har slutat skolan. haft utställning och städat bort mina saker och sagt tack och hej till NISS. med det försvann hundra kilo från mina axlar och istället fick jag en hel drös av energi att använda på annat! 2. jag har varit på tågluff! tre veckor har jag spenderat på härliga och mindre härliga tåg, på fräscha och ofräscha hostel, i fantastiska och ganska otrevliga städer tillsammans med min bästa vän. fin semester, men nu är jag hemma igen, med en brunare kropp och en plånbok som ekar tomt. hade två fridagar i oslo innan jag sen i måndags är tillbaka på jobbet igen på heltid. befordrad och glad! den stillsamma semesterlunken har kvickt bytts ut mot ett taktfast vardagstempo, men jag klagar inte. jag trivs med rutinerna och att ha dagen planerad från morgon till kväll.
 
här om dagen postade jag en status på facebook. "tjena jantelagen! idag har jag varit RÅ på bislett stadion, tränat skiten ur min semesterslappa kropp och ätit upp alla fem matlådor jag har haft med mig. jag har även varit sjukt trevlig och glad mot kunder trots att min jävulska magkatarr är tillbaka och fått mig att vilja gå dubbelvikt. sen har jag klarat av min första dag som biträdande avdelningschef med bravur och stängt butiken helt på egen hand. och just det, jag skiter i dig! herrå!" sen dess har jag tänkt lite på det här med att uppenbart tycka om sig själv. hur ofta jag svarar en komplimang med "äsch, det var väl inget!" eller "ja, fast det var ju bara för att.. egentligen så.." eller "men har du sett dig själv då?!" även fast dessa så kallade ursäkter, speciellt dom riktade tillbaka mot andra, inte är något jag bara säger utan oftast även tycker, så blir det bara så.. löjligt? jag är 24 år. om tre månader och 17 dagar fyller jag 25. jag undrar när jag ska lära mig att säga tack.
 
för snart två år sen var jag och hälsade på moa i danmark. hon berättade då om en sak som hon brukade göra för att fokusera lite på sig själv, sitt eget nu och för att öka självförtroendet en smula. en "bra/tack/hjälp"-bok. att varje kväll skriva ned vad man har gjort bra under dagen, vad man är tacksam för och vad man behöver hjälp med. två dagar höll jag detta. tidigt i våras när jag var rätt så ostabil i mig själv pratade jag med anniken, och hon rekommenderade samma sak, fast utan att be om hjälp. "det är som med lagen om attraktion" sa hon, "jag tänker att om du ber universum om hjälp kommer du aldrig få det du vill ha. du måste vara övertygad för att kunna ta emot." så jag tänkte att jag ska försöka igen. bra och tack.
 
jag är en bra arbetsledare. jag är trevlig mot mina kollegor men jag kan också säga till, vänligt men bestämt, när någonting ska delegeras. jag gör det jag ska med största nogrannhet, jag arbetar intensivt och får en hel del gjort. jag är trevlig mot människor i min omgivning och jag hanterar svåra kunder med ett lugn som oftast gör att denne går från butiken lite mindre hetsig än innan. jag har ätit en stor och matig sallad och varit noga med att få i mig mer än bara gurka och tomat. snart ska jag iväg på träning och jag vet att jag kommer göra mitt yttersta och pressa min kropp så hårt som den klarar av att jobba idag.
 
och jag är tacksam för att solen skiner. jag är tacksam för att jag har ett jobb att gå till, för att folk på jobbet tycker att jag är duktig, för att jag är omgiven av fina vänner och för att min familj tjatar på mig att jag ska komma hem till sverige. jag är tacksam för att jag har pengar på sparkontot och för att min cykel inte blev stulen under tiden vi var utomlands.
 
så. nu ska jag ta mina bruna, starka ben till st hanshaugen för utomhusträning med fina människor. sen ska jag gå hem och äta middag innan jag ska lägga mig tidigt och förhoppningsvis ta igen lite förlorad sömn. en till dag, sen är det långhelg på denna fröken - en helg som innefattar carola-konsert i tønsberg med ylva och harrytur till strömstad med kristine! må gott!
 
 

kommentarer

postat av: Fanny Roethlisberger

2013-07-16 08:03:57

Anniken har läst the secret, förstår jag ; ""det är som med lagen om attraktion" sa hon, "jag tänker att om du ber universum om hjälp kommer du aldrig få det du vill ha. du måste vara övertygad för att kunna ta emot."
;)
SÅ RÄTT. Puss fina du. DU ÄR BRA
"tack", säger du då,och upprepar mina ord : "ISABELL ÄR JÄKLIGTHIMLAHIMLA BRA"
Puss igen.

kommentera här
publiceras ej